Warzywny alfabet od A do Z

Warzywa – jedzmy je Na Zdrowie馃檪 Warzywa s膮 kluczowym sk艂adnikiem dobrze zbilansowanej diety. Zawieraj膮 szereg witamin i minera艂贸w, kt贸re maj膮 nieoceniony wp艂yw na zdrowie i kondycj臋 organizmu. Na rynku dost臋pne s膮 r贸偶nego rodzaju warzywa i ich odmiany, od sezonowych, kt贸re wyst臋puj膮 tylko w okre艣lonych porach roku po te, kt贸rymi mo偶emy cieszy膰 si臋 przez niemal okr膮g艂y rok. Warzywny alfabet od A do Z zosta艂 stworzony, aby przybli偶y膰 informacj臋 na temat tego jak cenne dla organizmu jest spo偶ywanie warzyw, a tak偶e zach臋ci膰 do si臋gania po nie na co dzie艅.

Broku艂y

Warto wprowadzi膰 broku艂y do swojej diety, poniewa偶 zawarta w nich witamina C, wspomaga odporno艣膰 organizmu co zapobiega przezi臋bieniom.

Broku艂y s膮 bogate w witamin臋 C, A, K, B2, B6, kwas foliowy, beta-karotem, wap艅, potas, fosfor, magnez, s贸d, a tak偶e zawieraj膮 b艂onnik.

Czy wiesz, 偶e鈥 broku艂贸w nie nale偶y przygotowywa膰 w zbyt gor膮cej czy wrz膮cej wodzie, poniewa偶 powoduje to utrat臋 wielu cennych warto艣ci od偶ywczych. Warto broku艂y blanszowa膰, czyli zanurza膰 na kilka sekund we wrz膮cej wodzie po czym natychmiast op艂uka膰 zimn膮 wod膮. Dzieki temu broku艂y zachowaj膮 sw贸j kolor, smak i warto艣ci od偶ywcze.

Pomidory

To pyszne warzywa zawieraj膮ce mn贸stwo witamin i minera艂贸w. Dzi臋ki temu, 偶e zawieraj膮 znaczne ilo艣ci wody, posiadaj膮 w艂a艣ciwo艣ci moczop臋dne, przez co pomagaj膮 obni偶y膰 ci艣nienie krwi, a tak偶e podnosz膮 odporno艣膰 organizmu. Co wi臋cej, pomidory zawieraj膮 tak偶e melatonin臋, kt贸ra wp艂ywa na popraw臋 samopoczucia. Warto je艣膰 pomidory ze sk贸r膮, gdy偶 zawarte s膮 w niej sk艂adniki od偶ywcze. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e sk贸ra pomidora mo偶e podra偶nia膰 uk艂ad pokarmowy, dlatego jej spo偶ywanie jest niewskazane dla os贸b starszych i ma艂ych dzieci.

Pomidory zawieraj膮 takie witaminy jak witamina C, B1, B2, B6, a tak偶e likopen, kwas foliowy, potas, wap艅, magnez, 偶elazo, cynk, s贸d, jod, fosfor.

Czy wiesz, 偶e鈥 pomidor贸w nie nale偶y przechowywa膰 w lod贸wce, poniewa偶 w niskich temperaturach trac膮 smak i aromat.

 

Szparagi

Szparagi to bogactwo witamin i b艂onnika. Spo偶ywanie szparag贸w zapobiega starzeniu, pomaga obni偶y膰 ci艣nienie krwi, a tak偶e z艂agodzi膰 b贸le reumatyczne. Szparagi s膮 genialne dla os贸b, kt贸re maj膮 niedobory sk艂adnik贸w mineralnych w organizmie. Warto je艣膰 szparagi, poniewa偶 maj膮 bardzo ma艂o kalorii i wp艂ywaj膮 korzystnie na prac臋 serca.

Szparagi zawieraj膮 witaminy A, C, E, K, a tak偶e b艂onnik, kwas foliowy, beta-karoten, wap艅 i fosfor.

 

Czy wiesz, 偶e… szparagi s膮 dost臋pne w trzech ods艂onach: bia艂e, zielone i fioletowe. Najbardziej popularne to te zielone 鈥 s膮 cienkie i maj膮 bardziej wyrazisty smak.

 

Og贸rki

Og贸rki to warzywa, kt贸re zawieraj膮 w sobie bardzo du偶膮 ilo艣膰 wody, bo a偶 96%, dlatego te偶 dzia艂aj膮 odkwaszaj膮co na organizm, a do tego ma bardzo ma艂o kalorii wi臋c bez obaw mog膮 je spo偶ywa膰 osoby pozostaj膮ce na diecie. Ich smak jest 艂agodny i orze藕wiaj膮cy. Mog膮 po nie si臋ga膰 osoby, kt贸re maj膮 ma艂o energii i problemy z pojawiaj膮cymi si臋 cz臋stymi infekcjami, czy te偶 maj膮 problemy z koncentracj膮 i pami臋ci膮.

Og贸rki zawieraj膮 witaminy C, E, K, B6, kwas foliowy, wap艅, 偶elazo, magnez, potas, s贸d i cynk.

Czy wiesz, 偶e鈥 warto stosowa膰 og贸rki w kosmetyce. Dzia艂aj膮 艂agodz膮co na podra偶nienia, a tak偶e wp艂ywaj膮 koj膮co i tonizuj膮co na cer臋, jak r贸wnie偶 zmniejszaj膮 wyst臋puj膮ce pod oczami cienie.

 

Marchew

To pyszne i zdrowe warzywo. Jest bardzo cz臋sto podstaw膮 diet odchudzaj膮cych, poniewa偶 zawiera du偶o witamin, a ma艂o kalorii. Marchew posiada szereg w艂a艣ciwo艣ci od偶ywczych np. przeciwcukrzycowe. Sok wyci艣ni臋ty z marchwi jest najpopularniejszym sokiem pitym z warzyw na 艣wiecie.

Marchew zawiera witaminy C, A, K, potas, wap艅, fosfor, s贸d, magnez, beta-karoten, kwas retinowy.

Czy wiesz, 偶e鈥 najzdrowsza marchew to ta surowa. jej spo偶ywanie wp艂ywa korzystnie na regulacj臋 trawienia i obni偶a poziom cholesterolu we krwi.

Ziemniaki

Warto wi臋c je艣膰 ziemniaki w r贸偶nych formach, od gotowanych, po pieczone, czyli tak aby zachowa艂y jak najwi臋cej warto艣ci od偶ywczych. S膮 bogatym 藕r贸d艂em Potasu i zawieraj膮 mn贸stwo witaminy C. dzi臋ki temu, i偶 w swoim sk艂adzie zawieraj膮 du偶膮 ilo艣膰 potasu polecane s膮 osobom, kt贸re maj膮 problemy z nadci艣nieniem.

Ziemniaki zawieraj膮 witaminy C, A, E, B1, B2, B3, B6, a tak偶e potas, fosfor, cynk, 偶elazo, bia艂ko ro艣linne.

Czy wiesz, 偶e… ziemniaki to doskona艂e 藕r贸d艂o witamin i mikroelement贸w, a to 偶e tucz膮 to mit!

 

Sa艂ata

Sa艂ata to lekkie i zdrowe warzywo. Ze wzgl臋du na zawarto艣膰 kwasu foliowego jest polecana kobietom w ci膮偶y. Poza tym jest szereg innych powod贸w dla kt贸rych warto wprowadzi膰 sa艂at臋 do swojej diety. Sa艂ata pomaga w utrzymaniu prawid艂owej wagi i szczup艂ej sylwetki, wspomaga uk艂ad nerwowy i dzia艂a korzystnie na zdrowie w艂os贸w i paznokci.

Sa艂ata zawiera witaminy C, E, B6, a tak偶e potas, 偶elazo, mangan, magnez, kwas foliowy, lutein臋, zeaksantyn臋.

Czy wiesz, 偶e鈥 sa艂aty nie powinno si臋 kroi膰 no偶em. Nale偶y j膮 rwa膰 palami 偶eby zachowa膰 jej cenne w艂a艣ciwo艣ci od偶ywcze.

 

Rzodkiewka

To pyszna i chrupi膮ca nowalijka. Wp艂ywa na kondycj臋 paznokci i w艂os贸w, zapobiega ich wypadaniu i 艂amaniu. Zawiera bardzo ma艂o kalorii i niski indeks glikemiczny, jest chrupi膮ca i smaczna, a do tego jest doskona艂ym 藕r贸d艂em b艂onnika.

Rzodkiewka zawiera witaminy C, B. B6, A, K, potas, s贸d, wap艅, cynk, 偶elazo, kwas foliowy.

Czy wiesz, 偶e鈥 rzodkiewka doskonale sprawdza si臋 w dolegliwo艣ciach uk艂adu pokarmowego. Ponadto spo偶ywanie rzodkiewki pobudza trawienie.

 

Pietruszka

Pietruszka to warzywo kt贸rego zar贸wno na膰 jak i korze艅 s膮 jadalne. Jej spo偶ywanie wspomaga uk艂ad odporno艣ciowy, pomaga w walce z infekcjami organizmu i przezi臋bieniem. Dzi臋ki temu dzia艂a korzystnie na uk艂ad odporno艣ciowy. Pietruszka jest idealna jako sk艂adnik do zup, wywar贸w, sos贸w czy te偶 dekoracji.

Pietruszka zawiera witaminy A, B, C, PP, K, a tak偶e potas, wap艅, magnez, beta-karoten, s贸d, fosfor i b艂onnik.

Czy wiesz, 偶e… dobrym sposobem na przechowywanie 艣wie偶ej natki z pietruszki jest jej zanurzenie w szklance z wod膮. Mo偶na te偶 posieka膰 natk臋, rozdzieli膰 na porcie, w艂o偶y膰 do woreczk贸w i zamrozi膰.


author
Wed艂ugMaria Maj

Wszystkie prawa zastrze偶one 漏 GOTO-wanie.pl